aboutmisen.blogg.se

Perspektiv

Kategori: Allmänt

Jag har precis hoppar ur duchen & står nu i köket & agar pannkakor, som jag har längtat. Men om vi ska vara helt ätliga så saknar jag min morfars pannkakor, fy helvet vad goda dem är, han skulle nog kunna bli rik på dem tror jag..
 
Ikväll tänkte jag berätta för er hur det är att bo i USA, så kallade drömmarnas land, vilken idiot det var som kom på det... Att bo i USA om man är rik är verkligen något, man har verkligen allt då, pengar försäkringar ett tak över huvudet m.m.. Men att som en vanlig medel svensson är det inte lätt alla gånger.  Jag jobbar som part-time på ett lager, men jag jobbar 40 timmar i veckan. Som part-time får man inga försäkringar genom jobbet, så om ni nu läste noga om vad jag skre så ser ni, jag är skriven som part-time men jobba full-time, & så får dem inte göra, men börjar man också argumentera i mot detta så är risken stor att man får sparken, jag här borta kan man få sparken för lilla minsta, så jag tror jag håller mig snäll ett tag till. Inte nog med detta här borta i NY finns det sjukt många människor som lider, som är uteliggare & inte har något inte ens ett tak över huvudet, det är inte bara äldre människor utan människor i min ålder vilket jag tycker är hemskt, det ska inte behöva vara så.. Att folk äns får tjäna så dåligt som dem gör här, är också helt förfäriskt, jag tjänar 11 dollar i timmen, ingen Ob eller något, sen ska man skatta på dessa pengar, ja ni kankse förstår att man måste ha ett jobb till... 
 
Vi svenskar är rätt duktiga på att gnälla tycker jag, vi blir utbrända så fort?, jag fattar inte, har vi det egentligen så enkelt att så fort vi får en motgång så är allt rent åt helvete? Vi får hjälp för allt, vi har bra sjukvård, vi har tandläkarvård, vi har bra försäkringar, vi får 25 betalda semester dagar, här får dem knappt 2 veckor semester & vi svenskar är utbrända? nä nu tycker jag det är dags att lära sig att stå på egna ben, att sluta gnälla, att ta ett motstånd lite då & då skadar inte, what doesn´t kill you only makes you stronger.. Så snälla nästa gång ni tänker börja gnälla om att allt är så dåligt, att ni jobbar för mycket eller vad det nu än är, tänk efter en extra gång det finns dem som har det värre än vad du har det...
Ja man får verkligen perspektiv på livet här borta, man innser vad som betyder, vilka som är en vänner, vad man ska göra för sig själv & så vidare... Jag har i alla fall börjat trassla mig ur all trådar & börjar inse ett & annat vilket jag är glad för...
 
Så nu ska jag inte tråka ur er mer med detta utan återgå till mina pannkakor

Kommentarer


Kommentera inlägget här: